Webdesign

Het maken van een website kent vele uitgangs- maar ook aandachtspunten. Er moet voor de ontwikkeling van een website goed worden nagedacht wat uw website gaat uitdragen en wat de beste mannier is om dit te realiseren.

  • Een 'statische' website
    Deze vorm is niet meer van deze tijd. Een statische website wil zeggen dat elke pagina apart wordt opgebouwd door middel van een .htm of .html pagina. Onderhoud (aanpassingen) aan een statische website zullen doorgaans meer tijd en moeite kosten en een foutje in bijvoorbeeld de navigatie is zo gemaakt.
    Toch wil ik even terug komen op de zin "​Deze vorm is niet meer van deze tijd." Als u enkel een paar pagina's op het Internet wilt publiceren die niet vaak zullen veranderen kan een statische website een verantwoorde keuze zijn.
     
  • Een CMS
    CMS staat voor 'Content Management System'. Dit is een website die aangedreven wordt door een database en doorgaans een uitgebreide administratie sectie heeft vanwaar u uw website beheerd. Een CMS kan gezien worden als een soort besturingssysteem voor uw website en is uit te breiden met modules/plug-ins (vergelijkbaar met programma's in Windows, Linux of IOS). Lees meer over het CMS Drupal...
    Zelf een CMS opzetten tot een goed werkende website is vaak af te raden, ontdanks dat er een hoop informatie op Internet te vinden is zal dit voor de leek (of hard werkende ondernemer die toch al genoeg aan zijn hoofd heeft) een tijdrovende bezigheid zijn.

    Enkele voorbeelden die met een CMS mogelijk zijn volgen hieronder, al deze mogelijkheden zijn ook te combineren!
     

  • Een webwinkel
    ​U wilt artikelen of diensten verkopen op Internet... maar hoe?
    Er zijn legio aanbieders die voor een paar euro per maand een volledig geconfigureerde webshop aanbieden. Soms kan dit een oplossing bieden maar houd rekening met verborgen kosten en dat u niet volledige vrijheid heeft uw webwinkel naar eigen inzicht in te richten.
    Een goede en volledige webwinkel is gebaseerd op een CMS, op deze manier kunt u uw webwinkel inrichten zodat deze precies bij uw onderneming past.
     
  • Social Media
    Bent u actief op Twiter, Facebook, Linkedin of een andere vorm van social media? Dan kan een koppeling met een CMS een positieve uitwerking hebben op de vindbaarheid van uw berichten. De berichten die u dan plaats op uw website zullen direct worden overgenomen op de social media waar u actief bent. Deze vorm van berichten verwerken heet bloggen. De informatie die u plaats kan bijvoorbeeld de voortgang van een project zijn of aanbiedingen van uw producten.
     
  • Foto precentaties
    Een foto collectie op uw website is prima te combineren met de eerder genoemde social media. Bent u fotograaf of uitgever en is het precenteren van uw collectie een vorm van reclame maken? Ook dan is een CMS als basis voor uw precentaties een prima uitgangspunt.